ریتم آهنگ

چگونه استعداد موسیقی خود را کشف کنیم؟

چگونه استعداد موسیقی خود را کشف کنیم؟

تست استعدادیابی موسیقی و کشف استعداد موسیقی همچون دیگر تست‌های استعدادیابی و شخصیت‌شناسی، امروزه یک مقوله‌‌ مهم و جذاب شمرده می‌شود. می‌دانید چرا؟ چون تست استعداد موسیقی برای کودکان و نوجوانان می‌تواند جرقه‌ پیشرفت آنها باشد. چون هر انسانی در اعماق ذاتش، نیاز به کشف و شکوفایی دارد. استعدادیابی موسیقی و تشریح کارکرد ابزارهایی همچون تست استعدادیابی موسیقی موضوع مقاله امروز است.

در بخش اول از شما دعوت می‌کنم به چیستی مفهوم استعداد فکر کنید. سپس باهم بررسی خواهیم کرد که استعداد موسیقی و هنرهای اجرایی در چه زمینه‌هایی با شخصیت انسان ارتباط دارند. بعد درباره معتبرترین انواع تست استعدادیابی موسیقی و شخصیت‌شناسی بحث می‌کنیم. در آخر هم به لزوم وجود و کشف استعداد در یادگیری موسیقی می‌پردازم.

گاهی با یک تغییر کوچک در زندگی مثل کشف یک استعداد؛ خواه استعداد موسیقی باشد یا نقاشی، آشپزی یا نجاری، می‌توان دنیا را طور دیگری دید. مطمئنم این نوشته برای هر انسانی که هنوز سر سوزن ذوقی برای بهبود زندگی دارد، مفید خواهد بود.

در این مقاله خواهید خواند

آیا استعداد همان هوش و مهارت است؟

خیر، استعداد در ذهن اغلب ما، با کلمه هوش یا مهارت معادل گرفته می‌شود. اما درست‌تر این است که استعداد را به طور کلی، توانایی ذاتی و خاص، در افراد برای کسب مهارت‌ها در سطح بالا، معنا کنیم. استعداد بیش از آن که به میزان هوش و مهارتهای فرد در یادگیری و انجام کارها مربوط باشد، به تیپ روانی-شخصیتی و علایق افراد برمی‌گردد.

استعداد چیست،تست استعدادیابی موسیقی چگونه است

جالب است بدانید که میزان استعداد نهفته هر فرد (در هر رشته و هر شاخه‌ای) مستقیما با تمایلش به انجام آن کار ارتباط دارد. احتمال اینکه کسی در کاری که به انجامش علاقه دارد؛ موفق هم بشود بالاست. این مسئله را اولین‌بار آقای جانسون اوکانر مورد بررسی قرار داد و آزمون جانسون اوکانر، امروزه یکی از مشهورترین مدل‌های تست استعدادیابی موسیقی است.

جانسون اوکانر که فارغ‌التحصیل رشته فلسفه هاروارد بود، سر از شرکت بزرگ جنرال موتورز درآورد و آنجا در مقام مهندس برق کار می‌کرد. او کارمندان بی‌ذوقی را می‌دید که از کار خود رضایت نداشتند. طرحی به مدیر شرکت داد تا همان کارمندان را در زمینه کاری موردعلاقه‌شان آزمایش کنند. پس شد آنچه شد. امروز او را به عنوان متخصص در استعدادسنجی می‌شناسد.

از کجا بفهمیم استعداد موسیقی داریم؟

ابزار تست استعدادیابی موسیقی وجود دارد، اما بهتر است قبل از آن، تستهای شخصیت‌شناسی معتبر را پاسخ دهید. آزمونهایی همچون MBTI و «تست توانایی‌های شناختی»، که به شما کمک می‌کند با وجوه مختلف شخصیتی، روحیات و علایق خود آشناتر شوید. وقتی علایق خود را بهتر بشناسید، راحت‌تر به استعدادهایتان پی خواهید برد. برای کشف استعداد موسیقی راه‌های مختلفی داریم:

  • مراجعه به یک کارشناس موسیقی یا مراکز استعدادیابی:  بیشتر مناسب رده سنی کودک نوجوان است.
  •  تست استعداد موسیقی آنلاین: این آزمون‌ها توانایی بالقوه فرد برای یادگیری موسیقی را می‌سنجند.
  • درگیر کردن خود با محتوای موسیقایی: کنسرت رفتن یا تماشای فیلم اجرای موسیقی، میل ما به یادگیری موسیقی را آشکار خواهد کرد.
  • دست گرفتن ساز و نگاه به حس قلبی: شاید برخی مخالف نظر من باشند، اما من اعتقاد دارم که حتی دست گرفتن ساز میتواند احساسات انسان را عوض کند. قبل از شروع انتخاب سازی برای موسیقی بهتر است اول ببینیم از دست گرفتن ساز چه حسی داریم. برای این کار لازم نیست حتما به دنبال سازی با کیفیت عالی باشیم. چون همان حسی که بهترین ویولن به یک مبتدی می‌دهد را یک یولن سطح اولیه هم می‌تواند بدهد.

تست استعدادیابی موسیقی کودکان و بزرگسالان، جگونه استعداد موسیقی خود را کشف کنیم

مراجعه به کارشناس در حوزه موسیقی و یا مراکز استعدادیابی از جهاتی ممکن است نسبت به آزمون‌های مجازی برتری داشته باشد. چرا که در چنین آزمون‌هایی فرد به صورت مستقیم با ماهیت موسیقی روبرو می‌شود. برای همین روش مناسب‌تری برای استعدادیابی موسیقی کودکان است. آنها با پرسیدن سوالات، پخش موسیقی و قرار دادن کودک در وضعیت‌هایی شبیه به کاری که نوازندگان می‌کنند، میزان استعداد موسیقی کودک را می‌سنجند.

اما هریک از راه‌های سنجش استعداد موسیقی که گفته شد، در نهایت کارکرد مشابهی دارد. همه اینها در درجه اول راهی برای سنجش میزان علاقه ما به موسیقی بوده و در وهله بعد، سطح توان بالقوه فرد برای یادگیری و کسب مهارت‌ موسیقی را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

معرفی یک تست استعداد موسیقی

مطمئنم کنجکاو شده‌اید که خودتان را محکی بزنید. به شما یک تست استعدادیابی موسیقی معرفی می‌کنم که بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن استعداد موسیقی خود را بررسی کنید. برای پاسخ‌دهی به این تست و دیگر تست‌های استعدادیابی موسیقی (چه حضوری چه به صورت آنلاین) پنج نکته زیر را رعایت کنید:

  1. در محل ساکت قرار بگیرید! سروصدا و آلودگی صوتی، تاثیر منفی بر روی شنوایی دارد.
  2. عجله را کنار بگذارید!  برای هر سوال وقت کافی صرف کنید.
  3. سرماخورده نباشید! عملکرد گوش در زمان سرماخوردگی ضعیف می‌شود.
  4. آرام باشید! استرس در حین پاسخ‌دهی، از دقت شما می‌کاهد.
  5. قدرت تقلید خود را فعال کنید! سوالات تشخیص زیر و بمی صدا گاهی نیاز به تکرار و تقلید و خواندن با صدای بلند دارد.

حالا که از شرایط اولیه پاسخگویی به تست استعدادیابی موسیقی آگاه هستید می‌توانید این آزمون را شروع کنید. با اینکه در فضای مجازی تست‌های مختلفی برای استعدادیابی موسیقی و مهارتهای موسیقایی وجود دارد، تصمیم گرفتم یکی از ساده‌ترین و اصولی‌ترین آنها را انتخاب کنم.

این آزمون 3 بخش دارد، در ابتدای هر بخش یک نمونه آورده شده تا بدانید چگونه باید پاسخ دهید. این تست در بخش‌های مختلف، استعداد شما در تشخیص اصوات همسان و غیرهمسان، زیر و بمی صدا و حرکت نت‌ها (رو به زیر یا بم رفتن) را می‌سنجد.

استعدادیابی موسیقی و هنرهای اجرایی بزرگسالان، لزوم استعداد موسیقی در یادگیری

نتیجه‌گیری آخر: استعداد موسیقی به میزان لازم

در این مقاله مفهوم استعداد و راه‌های سنجش استعداد موسیقی را به صورت مختصر و مفید برایتان توضیح دادم. شما می‌توانید با تست‌ استعدادیابی موسیقی معرفی شده در این مقاله و دیگر تست‌های شخصیت‌شناسی مرتبط، از میزان نسبی استعداد موسیقی و هنری خود آگاه شوید. اما نکته مهمی در این نتیجه‌گیری وجود دارد که خود یک بحث مفصل است و سعی می‌کنم در مقالات آینده بیشتر برایتان درباره‌اش بنویسم.

نکته این است که در یادگیری موسیقی و هنرهای مشابه دیگر که وابسته به عنصر اجرا هستند، کشف استعداد و پروش آن کارساز است اما همه ماجرا نیست. نباید فراموش کنیم بخش اعظم موفقیت هنرجو در گرو انتخاب روش آموزشی درست، پشتکار و نظم در تمرین و محیا بودن فرصت‌های بروز هنری است. ساده‌تر بگویم: استعداد یک طرف، مربی خوب، ابزار و محیط آموزشی خوب طرف دیگر.

تست استعدادیابی موسیقی، هرقدر هم جامع طراحی شده باشد، فقط تا حدودی می‌تواند نشان‌ دهنده میزان استعدادتان در موسیقی باشد. پس اگر فکر می‌کنید استعداد موسیقی متوسطی دارید، عقب نیاستید، دست از تردید بردارید و یادگیری را شروع کنید. زیاد هم در انتخاب ساز وسواس به خرج ندهید. در حین یادگیری موسیقی تازه خواهید فهمید که آیا استعداد موسیقی کافی دارید یا نه. حتی بنیان‌گذاران تست‌های مهم شخصیتی-روانشناختی هم عنصر علاقه را از استعداد مهم‌تر دانسته‌اند.

اما شروع کنید حتی اگر فکر می‌کنید در موسیقی استعداد کافی ندارید.

موسیقی نیز مانند همه مهارت‌های زندگی اگر از دور به آن نگاه کنید شاید سخت به نظر برسد. همه افراد نسبت به آموختن رانندگی اقدام می‌کنند. کسی از خودش نمی‌پرسد آیا من استعداد یک راننده‌ی حرفه‌ای را دارم؟ اکنون نیز یک ساز آسان موسیقی را انتخاب کنید و پله پله مهارت خود را افزایش دهید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”